Co determinuje nasze zdrowie? Do czego prowadzi nadmierna masa ciała? Jakie są korzyści odchudzania?


Często odchudzamy się ze względów estetycznych. Nie podoba nam się to co widzimy w lustrze: duży brzuch, grube uda. Kupujemy coraz to większe rozmiary ubrań. Chcemy wyglądać lepiej i dzięki temu również czuć się lepiej. Jednakże bardzo łatwo przyzwyczajamy się do swojego wyglądu i ciężko nam zdecydować się i wytrwać w postanowieniu, by to zmienić. Czy zdajemy sobie sprawę do czego może doprowadzić nadmierna masa ciała?


Badania jednoznacznie pokazują, że otyłość zwiększa chorobowość oraz śmiertelność.


Nadmierna masa ciała może prowadzić do rozwoju:

  • nadciśnienia tętniczego, miażdżycy tętnic, choroby niedokrwiennej, dusznicy, zawału mięśnia sercowego,

  • zaburzeń gospodarki węglowodanowej - cukrzycy typu II, insulinooporności,

  • zaburzeń gospodarki lipidowej - podwyższonego stężenia cholesterolu całkowitego, cholesterolu LDL, trójglicerydów oraz obniżenia stężenia cholesterolu HDL,

  • zespołu policystycznych jajników, hipogonadyzu,

  • niealkoholowego stłuszczenia wątroby, kamicy pęcherzyka żółciowego, zaparć, refluksu,

  • bezdechów sennych,

  • zaburzenia układu kostno-stawowego – choroby zwyrodnieniowej stawów, koślawości kolan, skoliozy, dolegliwości bólowych ze strony kręgosłupa i kończyn dolnych, złamań),

  • problemów psychologicznych – zaburzeń depresyjnych, gorszych wyników w nauce, wysokiego poziomu niepokoju, lęku, agresji, braku samoakceptacji, izolacji społecznej (problemy te mogą prowadzić do zwiększonego ryzyka nadużywania alkoholu, palenia papierosów i samobójstw),

  • raka piersi, jelita grubego, nerki, prostaty, pęcherzyka żółciowego.

Więcej na ten temat można przeczytać na : https://www.mp.pl/pacjent/dieta/otylosc/115230,konsekwencje-otylosci


Bardzo łatwo wmówić sobie: „takie mam geny”, „raz już próbowałam/łem i nic to nie dało”, „przecież dobrze się czuję, nie jestem chora”.


Jak dużo zależy od nas samych ? Spójrzmy na tzw. „pola zdrowia”, czyli czynniki warunkujące zdrowie (według M. Lalonda):

  • styl życia – ok. 50 %,

  • czynniki biologiczne (genetyczne) – ok. 20%,

  • czynniki środowiskowe (środowisko fizyczne i społecznie) – ok. 20%,

  • służba zdrowia – ok. 10-15%.

Tak więc należy sobie uświadomić, że największy wpływ na nasze zdrowie ma nasz styl życia – w tym nasz sposób żywienia, aktywność fizyczna, a także stosowanie używek.



Jakie są korzyści redukcji masy ciała ?

Oprócz lepszego wyglądu i samopoczucia (co jest bardzo subiektywną sprawą) zmniejszenie masy ciała ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie.


Nie trzeba od razu chudnąć 30-40 kg. Udowodniono, że ubytek już 10 kg powoduje:

  • zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego o 10%,

  • zmniejszenie stężenia cholesterolu LDL o 15%,

  • zmniejszenie stężenia trójglicerydów o 30%,

  • zwiększenie stężenia cholesterolu HDL o 8%,

  • obniżenie ciśnienia skurczowego krwi o 10 mmHg, rozkurczowego o 20 mm Hg,

  • zmniejszenie stężenia glukozy na czczo o 30–50%,

  • obniżenie HbA1c o 15%,

  • redukcja ryzyka rozwoju cukrzycy >50%,

  • zmniejszenie ryzyka zgonu ogółem o 20-25%,

  • zmniejszenie ryzyka zgonu zależnego od cukrzycy o 30-40%,

  • zmniejszenie ryzyka zgonu zależnego od nowotworów o 40-50%.

Dlatego nie szukaj wymówek i zacznij już teraz zmieniać swoje życie na zdrowsze !

Chętnie Ci w tym pomogę – razem będzie nam łatwiej. 😊


Źródła:

Kłosiewicz-Latoszek L.: Diety odchudzające – rodzaje i bezpieczeństwo. https://www.mp.pl/pacjent/dieta/odchudzanie/wprowadzenie/72545,diety-odchudzajace-rodzaje-i-bezpieczenstwo

Wierzbicka A: Determinanty zdrowia – analiza taksonomiczna determinant stanu zdrowia starszej subpopulacji krajów europejskich. Acta Uniwersitatis Lodziensis Folia oeconomica 297, 2013.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright 2020 by Anna Sołyga

  • Biały Facebook Ikona
  • Biały Instagram Ikona