Diety 2018 roku



Co roku coraz to inne diety zyskują na popularności. Czy warto podążać za modą ? Jakie były najlepsze i najgorsze diety w 2018 roku ?


Dieta to sposób odżywiania się, który polega na dostarczeniu odpowiedniej ilości i rodzaju pokarmu w zależności od potrzeb organizmu. Czy istnieje jedna najlepsze dieta dla wszystkich ludzi ? Oczywiście odpowiedź brzmi: NIE! Każdy człowiek jest inny, ma różne problemy zdrowotne, różne zapotrzebowanie kaloryczne oraz na składniki odżywcze, różne lubiane i nielubiane produkty. Dlatego tak ważne w praktyce dietetyka jest, by indywidualnie podchodzić do każdego człowieka.

U.S. News z pomocą ekspertów (z dziedziny dietetyki, chorób serca, cukrzycy, zachowań ludzkich) opracowało zestawienie, w którym 41 różnych diet zostało ocenionych ze względu na łatwość stosowania, prawdopodobieństwo utraty masy ciała w perspektywie krótko- i długoterminowej oraz skuteczności w profilaktyce i leczeniu chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy.


Najlepsze diety 2018 według U.S. News to:

  • Dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension),

  • Dieta śródziemnomorska,

  • Fleksitarianizm.

Najgorsze diety 2018 według U.S. News to:

  • Dieta Dukana – bardzo restrykcyjna dieta, wysokobiałkowa, niskowęglowodanowa;

  • Dieta Body Reset – niskokaloryczna 15-dniowa dieta oparta na roślinnych smoothies (białe na śniadanie, czerwone na obiad, zielone na kolacje);

  • Dieta Ketogeniczna – wysokotłuszczowa, niskowęglowodanowa dieta.


Opiszę w wielkim skrócie te diety, których korzyści stosowania zostały udowodnione w wielu badaniach (dieta DASH i śródziemnomorska). Badania dotyczące semi-wegetarianizmu są bardzo ograniczone.


Dieta DASH – dieta szczególnie polecana dla osób w wysokim ciśnieniem.


Główne zasady to:

  • spożywanie 5-6 posiłków dziennie,

  • posiłki nie powinny być obfite (lepiej jeść częściej, a mniej),

  • zalecane: świeże warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste (grube kasze, ciemne pieczywo, płatki owsiane), ryby, chude mięso, chudy nabiał, zdrowe tłuszcz (oliwa z oliwek, orzechy i nasiona),

  • ograniczenie spożycia soli, czerwonego mięso, alkoholu, słodyczy.

Dieta śródziemnomorska – dieta mieszkańców południowej Francji, Włoch, Grecji i Hiszpanii.


Główne zasady:

  • zalecane: duże ilości warzyw i owoców, ryby i owoce morza, pełnoziarniste produkty zbożowe, oliwa z oliwek, orzechy, nasiona, suszone owoce, wytrawne wino,

  • ograniczenie mięsa (zwłaszcza czerwonego), białego pieczywa, słodyczy,

  • unikanie smażenia.

Fleksitarianizm - semiwegetarianizm

– dieta stosowana często przez celebrytów, oparta na produktach wegetariańskich.


Główne zasady :

  • bazuje na produktach roślinnych,

  • od czasu do czasu można zjeść mięso i ryby,

  • zalecane: warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych, orzechy, jajka, pełnoziarniste produkty zbożowe, nabiał, naturalne przyprawy,

  • ograniczenie spożycia mięsa i ryb.


Ciekawe jakie trendy dietetyczne czekają nas w 2019 roku ?

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright 2020 by Anna Sołyga

  • Biały Facebook Ikona
  • Biały Instagram Ikona